Goede raad is duur

Ik krijg af en toe adviezen. Op mijn weblog en elders. Ik probeer er wat mee te doen. Te luisteren en tot me door te laten dringen. Ik weet dat ik tot nu toe mijn vruchteloze pogen moest staken omdat ik geen wegen vond. Dit weblog is een pogen om er te zijn. Met al mijn zelf en gevoel. Of het zielig is of niet, daar gaat  het niet om . Dit is mijn laatste onderwerp. Dit is mijn laatste inspiratiebron. Ik klaag niet. Ik geef mijn gedachten woord en beeld. Dat heb ik altijd al gedaan. Ik weet niet beter dan dit te doen. Volgens sommigen is het zwaarmoedig wat ik breng. Ik denk dat het gewoon realistisch is wat ik schrijf. Ik weet het. Ik ben geen helder licht maar moet je dat ook zijn dan? Ik ben slechts een dolende geest op een materieplaneet die verlangt naar eenwording met iets wat anders is. Iets wat niet van hier is. Iets wat blijvend is en niet zo vergankelijk als alles wat we aanschouwen.

Over JH

Being a mystery to me and to others. It is nice.. to be me.. to know you. x
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Goede raad is duur

  1. petra zegt:

    beste vermoeide meneer x,…..graag wil ik je verwijzen naar een site over all about God .com (ook raad ik je aan eens in het evangelie van Johannes te lezen( begin bij 1ste hoofdstuk… dit geeft een dolende geest beter inzicht! velen zijn u daarin voorgegaan om te onderzoeken en dan tot geloof tekomen! het gaat over Eeuwig leven waar je die gaat doorbrengen…Hemel of hel……! het gaat over de persoon Jezus Christus!! met beste groet… en doe echt moeite om Jezus te ontmoeten! in de evangelieen waren diverse mensen die Jezus ontmoetten… de moeite waard om te lezen…

    • Robert zegt:

      Beste Petra, en beste X,
      Verspil geen moeite iets te zoeken wat er niet is; god.
      Ik weet het; je kunt bijna niet zonder leven, je leven voelt in eerste instantie ondraaglijk als je beseft en weet dat er niets is (na de dood). Er is geen god, geen hiernamaals, hel, hemel, er is het grote niets. Je voelt je nl. hetzelfde als 10 maanden voor je geboorte, niets dus. We komen uit niets en we gaan naar niets en die wetenschap is voor dieren met een akelig bewustzijn (mensen) al ondraaglijk genoeg want het geeft het leven hier en nu geen betekenis.
      Maar wees niet ontmoedigd. Tracht te leven in het hier en nu; laat alle negatieve (en positieve) emoties door je heen stromen, voel ze in essentie. Voel dat ze er zijn in het hier en nu. Dat is alles wat je te doen staat.
      Als de god van Petra zou bestaan komen alle dieren in een hiernamaals (als er alleen mensen zouden komen is het daar wel erg saai). Dus ook de kat, de hond, de kever en de vlieg en waar ligt de grens; ook een amoebe, een eencellig dier?? Nee, laat je niets wijs maken want god is nou eenmaal een onlosmakelijke eigenschap die gepaard gaat met bewust zijn. De kat op mijn schoot heeft daar helemaal geen last van; die leeft in het hier en nu en zo ook de vlieg, de rups etc.
      Als je alleen al let op je ademhaling, je aanwezigheid is dat voor nu voldoende. Verlangens zijn ook mens-achtige verschijnselen, droevigheid ook. Als je ze voelt -en dat doen we allemaal- voel ze maar gewoon, laat ze er zijn. Meer kun je niet. Als het besef van het hier en nu dieper tot je doordringt, en dat kost wat tijd en oefening, dan is het Zijn wat lichter aan het worden. Welk gemis of pijn je ook voelt, laat jezelf toe het te voelen. Vraag niets, voel alleen. Je komt dan op de juiste tijd tot een handleiding leven voor jou zonder god, zonder welke goden dan ook. Het is pittig in het begin, maar je zult absoluut ervaren dat niets er eigenlijk toe doet en dat kun je herkennen in je ademhaling.
      In momenten van hevige angst, depressie, somberheid, verdriet, of welke vervelende emotie ook, denk dan simpelweg dat dat het werk van je ego is; dat hebben we allemaal. Jou en mijn ego werken voortdurend superhard om jouw verstandelijk te laten leven, maar daardoor te laten lijden. Daag je ego uit, laat hem eerst z’n werk doen, laat hem maar, maar probeer een stemmetje in jezelf te ontwikkelen dat steeds weer zegt; hallo, alleen het hier en nu is van mij; het ego overkwam mij.
      Zelfs als je worstelt met doodswensen, laat ook dan die gedachte even de vrije gang, niks mis mee. Adem in en uit en let op je ademhaling en zeg tegen jezelf dat dat gevoel of die gedachte er nu gewoon is, niks meer en niks minder. Probeer zo min mogelijk je verstand je te laten leiden; je verstand wordt door je ego gestuurd en stuurt je bijna altijd naar de verkeerde kant. Laat de dag de dag zijn, het uur het uur en wees simpelweg aanwezig.
      Ik wens je veel inspiratie toe,
      Robert

      • zipp12 zegt:

        Heel erg bedankt voor je mooie woorden Robert. Ik heb er echt wat aan in mijn zoektocht naar vrede en zin.

        Groeten van Jan

      • petra zegt:

        beste jan en robert…..het is niet erg dat jullie zoekende zijn….,maar wel als je echt niet wilt opzoeken wat het christ.geloof nu inhoudt!! ik wil hiermee niet beweren dat je direct verlost bent van je depri toestanden…soms gebeurt dat wel als men een ontmoeting met de OPgestane Heer heeft! het gaat om Jezus Hij is de Levende verrezen Heer!!!!! en wat als er nu wel Hemel en Hel is?! dan mis je de trein…..ik ken jullie spirituele reis niet zozeer, maar het is best wel de moeite waard om toch te weten te komen waarom Jezus werd geboren(kerstmis)!!JOHANNES hftstuk 3:16…jullie zeggen dat er geen god is?! en wat als er wel een God is?!….HIJ wil Leven in overvloed geven…lees Zijn Woorden eens in de Bijbel…( tot mails! vr.gr. petra

  2. Robert zegt:

    Hallo Jan,

    Erg bedankt voor je reactie; ik ben erg blij van je te horen dat je iets aan m’n woorden had/hebt. Dank je wel !
    Ik heb zojuist een stukje aan Petra teruggeschreven, als je dat wilt lezen is dat prima.
    We kennen elkaar niet in persoon en misschien toch ook wel. Leven doet soms pijn, of beter, We (ik) laten het leven ons pijn doen, ons ego laat ons pijn voelen.
    Een tevens behulpzame manier om er voor te zorgen dat je daar waar mogelijk enige vrede en zin aan je leven kunt geven is het schrijven van korte one-liners richting je ego. Dat klinkt misschien wat raar, maar onze hersenen doen er wat mee en als ze je ego raken voel je vaak al meteen dat in eerste instantiedat het ego tekeer gaat (boosheid, verdriet, depressie, angst). Laat dat simpelweg over en door je heen komen/gaan, adem gewoon lekker door terwijl jij je spreuk omarmt, het ego tekeer gaat en jij gewoon geconcentreerd doorademt. Rust is de resultante.
    Voor mij is het een soort hobby geworden, het spel met m’n ego, geen gevecht maar een spel, een spel van woorden, soms bijna cryptisch;

    Niet alles wat je niet begrijpt is onbegrepen

    Wie volmaakte vrienden zoekt komt alleen zichzelf tegen

    Wil je rechtvaardig zijn naar anderen, wees dan eerst eerlijk naar jezelf

    Wie niet tevreden is met wat hij heeft, zal ook nooit tevreden zijn met wat hij krijgt (niet van mijzelf)

    Mij helpt het heel vaak eens grondig te overdenken (mediteren of hoe je het ook noemt) naar deze one-liners. Het is goed ze zelf te maken en ze dan op bepaalde momenten van de dag grondig door je te laten doordringen. Je zult merken dat er soms behoorlijk heftige emoties door los komen; maar wees je bewust van het feit dat dat alleen je ego is wat in opstand komt; dat ego vindt dit helemaal niet leuk en als reactie ervaar je depressie, nutteloosheid, angst etc. Laat dat dan gewoon over je heen komen, vecht er niet tegen, doe er even niks mee, laat het ego maar z’n gang gaan en blijf je bij tijd en wijle op je spreuken richten. En heel belangrijk; blijf je altijd richten op je ademhaling; als je gedachten voor de zoveelste keer afdwalen, richt dan je aandacht op je juiste admhaling –via de buik-, hou even vast en laat los, dat mag in een zucht of langzaam,wat jou het prettigst is. Mij helpt het in ieder geval. Maar heb niet de illusie de zin van alles te vinden; de zin is simpelweg de zoektocht naar de zin, niet meer en niet minder. En de reis is wat lichter als je je ego (ons aller ego) eens wat kunt temmen.

    Voor mij persoonlijk heeft Zen ook een prettige uitwerking; doe datgene wat je doet met je volle aandacht en denk/doe dan niets anders. Het leven is vol met dingen doen, moeten voelen en sommige mensen kunnen dat aan, velen ook niet. Doe dan de dingen die je doet/denkt in volle concentratie; Als je eet, denk dan aan eten, de smaak, de gevoelens van het eten etc. Veel mensen eten ’s-Avonds met elkaar en kletsen de hele tijd door over de dag, maar probeer eens stil te zijn tijdens het eten en concentreer je op het eten. Dat geldt voor alles en in het begin is het niet prettig, zelfs angstig en heel vreemd (weer je ego dat dat doet). En toch helpt het. En het helpt op alles; als je een brief post; wees daar mee bezig, als je werk doet, doe dat dan.
    Ik weet het, het is allemaal best moeilijk want we zijn het niet gewend, we doen dit en denken alweer aan straks of morgen, ook ik. Maar uiteindelijk schieten we er niks mee op en vaak voelt het leven dan leeg aan terwijl dat niet zo is. Als het je een paar keer lukt zul je zien dat het een bepaalde rust geeft. Sommige kunnen zelfs hun gedachten echt leeg maken (ik zeker nog niet), ik verplaats me dan in een kat of vogel en doe zoals hun, gewoon mee bezig zijn met wat je doet, meer doet er dan niet toe.

    Veel goeds

    Robert

  3. Robert zegt:

    Beste Petra

    Bedankt voor je reactie. Ik vindt deze reactie eerlijk gezegd wel wat hautain door te stellen dat Jan en ik zoekende zijn; jij blijkbaar niet. Dat is nogal wat !! Je stelt dat ik niet echt wil zoeken wat het Christelijk geloof is; maar hier sla je echt de plank volkomen mis; wil JIJ echt zoeken wie Joshua was; dan adviseer ik je zeer de Nag Hammadi geschriften te lezen; alleen die bevatten de oerteksten welke spreken over Joshua, ook genoemd de Christus. Ben je bereid dat te doen? De bijbel welke je aanhaalt is niet meer dan een verzameling van geschriften, geschreven van ver voor onze jaartelling tot 500 jaar na de geboorte van Joshua, ook wel genoemd de Christus genoemd, en zij zijn maar deels bijeen gebundeld in de 6e eeuw in Rome; Bewust is er toen veel –wat hen niet beviel- uitgelaten. Het anno 2010 stellig beweren dat de Bijbel Gods woord zou zijn is een teken van ontkenning en is volslagen bezijden de waarheid. Er zijn trouwens meer dan 4 evangelien, zelfs een van de Christelijke “”verrader”” welke Joshua verraden zou hebben. Er staan zeer wijze teksten en woorden in maar je moet wel de moeite nemen ze echt te lezen en tot je laten door te dringen. Natuurlijk gaan veel geschriften over Joshua en De Vader maar velen zijn met mij tot de conclusie gekomen dat het pure mooie geschriften zijn, maar dat De Vader niet bestaat, Joshua heeft zeker wel bestaan als wijs persoon met prachtige daden en uitspraken, maar naast hem zou je dan velen De Verlossers kunnen noemen.
    Ik ben bereid met je te discussieren, echter alleen als je ook de moeite neemt je echt te verdiepen in de literatuur aangaande Joshua, ook wel genoemd de Christus en tevens het gehele “”oude testament”” , iets waar het moderne Christengeloof niet veel mee heeft.
    Ik zal je een van de vele voorbeelden geven welke Joshua vertelde: in Codex I van de Nag Hammadi; het Geheime boek van Johannus, toch ook een van Joshua’s metgezellen, spreekt Joshua de volgende woorden uit: Want het Koninkrijk Gods behoort toe aan hen die zichzelf de dood aandoen (einde citaat) of: …kom zo mogelijk voor mij aan; dan zal de Vader je beminnen.
    Ik zou het erg fijn vinden met je te discussieren mits je ook bereid bent je te verdiepen in echt alle geschriften en niet alleen je Bijbel. Ik ben van mening dat ieder mens zoekende is, ook jij, ook alle Christenen, zelfs Joshua was zoekende.
    Ik ben me bewust van het feit dat veel Christenen een zeer volhardend, niet te bediscussieren geloof in verlossr en God hebben zoals jij. Ik respecteer dat vanuit mijn mens zijn maar het is wel erg jammer voor jullie (in mijn optiek) en daardoor haast bijna niet meer open en eerlijk te bespreken; als iemands mening (geloof) van te voren vast staat valt er nl. per definitie niet meer te praten.

    Groetjes

    Robert

    • Elohim zegt:

      Ik heb begrip voor zowel Robbert zijn zienswijze als die van Petra.
      Hoewel ik Robbert groot gelijk moet geven met betrekking tot de armzalige samenstelling van het boek de Bijbel wat maar uit slechts 4 van de meer dan 24 evangeliën is samengesteld en eigenlijk mijn inziens meer een politieke agenda verhult dan dat het een accurate vertaling is van die oude geschriften.
      En ja Robbert God is onlosmakelijk verbonden met bewustzijn want de schepping God’s is het bewustzijn en dat bewustzijn mogen wij ervaren/leven.
      Edoch, moet ik Petra meer gelijk geven dan Robbert met betrekking tot het bestaan van God, zelfs al ben ik het niet zo eens met de manier hoe God beschreven wordt vanuit de bijbel, staan er toch wel veel dingen in waar je wat aan zou kunnen hebben.
      Ik denk dat zowel Petra als Robbert er baat bij zouden hebben elkaars stellingen te onderzoeken, in plaats van te vluchten in je eigen stelling.
      Ik ben er van overtuigd dat we allemaal zoekende zijn, niemand uitgesloten, zij die beweren niet zoekende te zijn, hebben gewoon niet hard genoeg gezocht, en dwalen tijdelijk!
      Simpel weg omdat er geen einde in de zoektocht bestaat, het leven bestaat uit scheppende wezens en dat is on eindig je kan daarom nooit klaar zijn en dat maakt het on eindige leven juist zo wonderbaarlijk.
      En Jan, zodra jouw ziel aankomt op die bestemming waar je nu tijdelijk naar verlangt; naar dat wat blijvend en niet vergankelijk is, zal vandaar uit een onweerstaanbare drang ontstaan naar het andere, dar wel veranderlijk en vergankelijk is, namelijk een aards leven, dat brengt ons weer terug naar het zijn hier, wat we veelal nog steeds niet snappen. lol 😀
      Het zijn hier voor hen die geen betekenis meer zien in het zijn hier, zijn hier om de betekenis te leren waarderen en eren.
      En het is ook begrijpelijk waarom men ervoor kiest niet te geloven in het hiernamaals en God, omdat het op die manier henzelf beter in staat stelt om de waarde van het hier en nu te doorgronden en te waardEREN.
      Des te meer reden het leven ten volle te benutten en al helemaal wanneer het inzicht van de waarde van het hier en nu wordt vertroebeld door het lijden!
      Het is niet de raad aanzich die duur is, hij is gratis, maar het offer dat je brengt om goede raad op te volgen is van onschatbare waarde, dus niet goedkoop 😉
      Net als Jesus verijzen wij dus ook dat noemen we Karma en de grens ligt bij het bewustzijn.
      Ook wil ik er nog aan toevoegen dat hoe Robbert met Zen omgaat erg mooi is om te lezen, het gaat er niet om dat de quotes wel of niet van jezelf zijn, maar het feit dat jij er voor hebt gekozen deze quotes nu aan te halen zegt meer dan de quotes zelf.
      Verder, Petra wees niet bang dat er ook maar iemand een trein mist, Het vervoersnet van God is nog vele malen beter dan ons openbaar vervoer, en dat loopt niet alleen hartstikke goed op tijd, er komt ook altijd weer nog een trein als je er 1 hebt gemist.
      Ten slotte hebben jullie allemaal voldoende stof gegeven waarvan zeker 1 vol leven niet voldoende kan zijn hier serieus op te onderzoeken, daarom leef nu leef bewust en benut alle tijd die je maken kan!
      bovendien geeft het ook nog afleiding van het lijden.

      Live long and prosper!

      Sfynx, alias Elohim.

  4. petra zegt:

    beste lezers en lezeressen, ik heb ergens een boek ontdekt van een jong echtpaar die ook zo met deze zaken bezig waren,….de titel van het boek is;Weg van boedha. schrijver is;Martin kamphuis.(is te verkrijgen bij uitgeverij;medema) boedha of zen gaat je niet kunnen verlossen ,dat isecht een misvatting hoor….maar van nature kunnnen we deze geestelijke zaken ook niet begrijpen…of geloven tenzij men wedergeboren wordt zoals Jezus het aan nicodemus uitlegt in evangelie van johannes. beste groet.

Geef een reactie

