Liefde

Niets is zo ijdel als te denken dat je de ware Jacob tegen bent gekomen. Als je haar zoent denk je: ze is van mij. Niet wetende dat er zovele andere mannen zijn die op haar geilen. Vervangbaar ben je. Vervangbaar. Ook al ben je als mens zo uniek. Als partner ben je vervangbaar. Vergeet dat nooit. Al heb je de liefste liefde van je leven gevonden, dan nog speelt mee dat je nooit de enige zult zijn voor haar, maar een van de vele “waren” die er rond zullen lopen. Jij bent een van de velen. Dit is bedroevend dan wel bevrijdend. Sprookjes en mooie verhalen zullen er altijd zijn. Mooie mythe’s over Romeo en Julia zullen er altijd zijn, maar dat zijn slechts momentopname’s. Het is een verdrietige zaak als je er achter komt hoe de vork in de steel zit. Dat zelfs jouw liefde betrekkelijk is. Dat je afscheid moet nemen van de ware. Zo is het niet bedoelt denk ik. Zo had het niet gemoeten. Ik kan het niet relativeren. In mijn hart brandt de vlam van de ware liefde nog steeds. Hij wordt niet meer beantwoord. Dat niet. Ik denk terug. Aan de mooie woorden die ze mij toefluisterde. Aan de romance die we hadden. Aan de pure zinvolheid. De hoogste zin op aarde. Datgene wat ik missen moet in deze dagen. Ik weet een ding. Zij…is nimmer vervangbaar. Hoe ondraaglijk ook, dit is waar. Er is een land vol vrouwen maar de ene kan ik niet meer beminnen. Dit doet pijn. Zoeken blijf ik naar de ene… de ware… het is helaas een hang naar het verleden en niet haalbaar. Wat geweest is, is geweest. Toch blijf ik gedenken…een tijd dat wij elkaar in de ogen keken en beleden dat we elkaars ziel herkenden en dat dit geen toeval kon zijn. Zo mooi. Zo lieflijk. Waarom moet al wat waardevol is kapot gaan? Waarom heerst het verval met genadeloze hand? Ik ben niet geboren om toevallig te bestaan en ten onder te gaan. Ik ben gekomen om lot te vinden en bestemming. Wat nu als ware liefde gedoemd is te mislukken. Wat dan?

Over JH

Being a mystery to me and to others. It is nice.. to be me.. to know you. x
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Liefde

  1. Rob Alberts zegt:

    Een mooie herinnering is vergelijkbaar met een mooie wens.
    Ze verwarmen je hart.
    Elke ochtend weer schijnt ergens een stralende zon.
    Ook als er regendruppels op je gezicht vallen.
    Vriendelijke groet.

  2. Han zegt:

    Heel romantisch! Jammer van de vele taalfoutjes. Haal je Nederlands eens op, dat leest prettiger.
    Han

  3. JC zegt:

    Velen lopen hetzelfde pad als jij Zipp. Ik ken het pad ook. En ik geloof in sprookjes met happy endings.
    Zoete suiperspinnendromen van een romantisch meisje. Blote voeten in het gras en eeuwige liefde.
    Ooit zag ik een meneer die viool speelde in de Metro van Parijs, zijn vrouw hield zijn bladmuziek op, ze waren zeker in de 70, nouveau pauvre, gezien haar sleetse bontmantel ooit wellicht nouveau riche. De liefde in haar ogen, in voor en tegenspoed……..samen met de melancholische muziek, dat is waar ik voor ga en niets minder.
    En weet je Zipp, als dat niet op mijn pad komt: dan maar niet. Maar ik wil niet meer delen, want geloof me, ook wij vrouwen delen, omdat mannen op andere vrouwen geilen. Dat mes snijdt aan twee kanten.

    • zipp12 zegt:

      Ja dat wil ik ook graag JC. Ik hunker naar iets moois. Of naar wat mooi was. Ik heb het denk ik al gehad, want het was de vrouw van mijn leven. Het universum werkt niet meer zo goed denk ik . Het hoort volgens mij anders te gaan. Maar ja, wie ben ik..

      • JC zegt:

        Wie jij bent? 😉 Jij bent Dinges van Levensmoe-blog, alias Zipp12, iemand die zijn vertwijfeling en verdriet prachtig onder woorden kan brengen en op die manier de druk van zijn ziel weet te verlichten.
        Blijf schrijven Zipp, voor mij heeft het ooit geholpen, wie weet helpt het jou ook!

  4. Sterre zegt:

    Een gebroken hart gaat niet meer over.

    Je kunt kiezen, of er aan sterven of er mee leven.

    Wellicht werkt het universum nog wel goed en is dit een flink stuk karma dat je te doorleven hebt.

    Blijf schrijven, schreeuw, tier, maar houd de deur op een kier!

    Sterkte

  5. Robert zegt:

    Hoi Jan,

    Ja, hier ben ik weer, Robert….
    Ik las net je verhaal over je verloren liefde. Het heeft geen zin te zeggen hoevelen hetzelfde lot dragen als jou, of droegen of hoezeer het mij bekend overkomt.
    Probeer eens na te gaan wat jij als definitie van liefde zou geven; probeer het eens in een zin op te schrijven. Neem er de tijd voor want het valt niet mee.!!
    De lege gevoelens, de onmacht, jaloezie, onnuttigheid als jij je aan de kant gezet voelt omdat er een ander in jouw plaats kwam, er zijn boeken vol van geschreven, al honderden jaren lang. En het doet pijn, het doet en deed bij iedere man en vrouw pijn, logisch want we zijn mensen en mensen hebben “”gevoel””, maar ook een ego, al kennen we dat voor geen meter. En toch Jan, is dat ego je nu aan het opspelen, het voedt jou zonder dat je het je bewust bent en misschien wel ontkent. De confrontatie met het ego is een van de meest drastische die we tegenkomen in ons bestaan.
    Met geen mogelijkheid kun je een verloren liefde terug claimen en het ego weet dat, wrotet in je. Ik weet het; het klink allemaal heel bizer, een beetje zweverig en misschien denk je wel: wat een geleuter. Eigenlijk doen we dat allemaal.
    Maar jij BENT, jij hebt de regie en jij bepaalt hoe je je voelt. De beste tip die ik je kan geven in momenten van echt intens verdriet is iets te doen en dat ook met ALLE aandacht te doen; het maakt werkelijk niet uit wat. Je kunt ook met je ego afspreken dat je ‘s-ochtends een half uur ALLEEN maar aan je ex denkt, zet er de klok maar bij en denk ALLEEN aan je verloren liefde, NIKS anders. Doe dat een half uur en probeer het een paar dagen steeds te doen, zelfs als je naar een paar dagen het gevoel zou hebben van nu effe niet; DOEN. Ik kan je vertellen dat dat deel van je brein, van jou, genaamd het ego het niet erg leuk gaat vinden. Het resultaat zul ja na een paar weken of maanden voelen, zien, ruiken etc.
    Na dat halve uur doe je wat anders, ik ben niet bekend met wat je zoal doet, maar doe dan ALLEEN datgene wat je moet doen, je vervalt duizend keer weer in je verleden maar zeg in jezelf constant, nu doe ik dit, morgen is er weer een half uur voor “”haar””.

    Veel mensen vinden dit een wat rare benadering en toch, na verloop van tijd ga je wat merken… Verbaas je over de dingen die je ziet, voelt, hoort, WEES er met heel je aandacht bij, concentreer je erop en zet je verstand uit. Je verstand is je ego. Ik zal niet zeggen dat je je verstand nooit moet gebruiken; in het leven zul je om en om gevoel en verstand moeten toepassen maar het is goed om de 2 stukken gereedschap te kennen en te kunnen gebruiken. Als je verstand je bijna gek maakt wees dan gewoon aanwezig, drink wat en proef de smaak, concentreer je erop, als is het maar een paar seconden. Probeer dit bij zelfs de kleinste dingen te doen en je zult je verbazen hoeveel je doet als je aanwezig bent.
    je zult vaak terugvallen, trucje van het verstand en ego (het heeft toch geen zin, wat een gedoe etc.) maar ook dat laat je gewoon over je heen gaan, voelt het en gaat weer verder.
    Ik ben benieuwd of je er iets mee kunt; het is geen magisch geneesmiddel tegen alle toekomstige pijn en verdriet; maar het is de steeksleutel die iedere loodgieter in z’n kist heeft en gebruikt bij een lekkage, niet eerder en niet later.

    Groetjes
    Robert

    • zipp12 zegt:

      Heyyy Robert,

      Ik probeer een definitie te geven van liefde zoals ik dat ervaren heb of kende of ken. Liefde is: het liefhebben ( werkwoord) van…mijn ouders, mijn zus, mijn neefjes, mijn geliefde vriendin als ik die heb. Liefde is voor mij dus een praktisch begrip. De liefde die ik specifiek deel met een vrouw is ultiem voel ik. Dan deel je alles. Je hele wezen, je lichaam, je gevoel en je gedachten en alles wat je bent. Dat heb ik ervaren.

      Groet van Jan

  6. Robert zegt:

    Hi Jan

    Dank je wel voor jouw definitie van liefde! of beter liefhebben? Ik ga hem meenemen in mn bandjes.
    Ik heb nog geen sluitende definitie kunnen ontwikkelen wat voor mij liefde is; ik ben er werkelijk dagelijks mee bezig. Ik heb een relatie (met een vrouw) die soms leuk, soms onhoudbaar is en dus spreekt het werkwoord me wel aan. Liefde is vaak voor mij de kunst van het ervaren in alleen het nu. Als ik een erg leuk moment met mijn vrouw heb probeer ik in dat moment, het nu, de liefde te ervaren (lukt vaak niet). Bij een knetterende ruzie en als ik weer eens weg wil gaan, dan probeer ik hetzelfde. Ook dat lukt vaak niet. En misschien is de emotie dat ik er naar zoek, het me niet lukt wel de liefde zelf, net zoals iemand zegt: ik ga op vakantie. De essentie van die zin zit hem in het werkwoord gaan; de vakantie is niet waar het omdraait maar de weg er naar toe.
    Veel Liefhebben toegewenst ! En bedankt voor jouw liefde !
    Robert

    • zipp12 zegt:

      Hoi Robert,

      Ik vind het zo’n kei-goed idee van je van die bandjes! Hierin kun je misschien wel heel veel in kwijt. Net zoals ik blog spreek jij je zienswijze en ervaringen en alles wat je mee maakt of te zeggen hebt in en ontstaat er na verloop van tijd een vorm van levenskunst of levenswerk dat groeit en zich ontwikkeld.

      Ik heb zelf intens liefhebben ervaren. Daar horen soms ook momenten van disharmonie bij. Daar spreek jij ook over. Er zijn van die ogenblikken die om te snijden zijn die je kunt beleven met je geliefde.

      Ik leefde drie jaar terug nog vanuit de definitie/gevoel/wetenschap van het leven voor mij dat zo gaat: “Leven is beminnen.” Alles wat lief te hebben is kun je beminnen in een brede zin. Zo ervoer ik vroeger het leven. Liefde is op zich een abstract begrip en in het woord beminnen zit voor mij ook de betekenis van : “strelen.” Vroeger streelde ik mijn geliefden en familie en vrienden en ook mensen die ik niet kende of dieren of bomen of water. Alles kon ik strelen. Dit was voor mij tevens de zin van mijn leven.

      Nu ik dit zo aan jou vertel wordt ik mij bewust van het feit dat ik niet in het verleden kan leven , maar dat ik het “beminnen” ofwel het “strelen” weer zou kunnen gaan zien als leidraad in mijn leven. Het is een fijne visie om zo te leven.

      Als ik op dit zijnslevel kan komen dan geef ik misschien de realiteit van het niets en het zinloze op en ga ik op in mijn eigen zin die uit mij voortkomt.

      Ik weet niet of het gaat lukken,maar ik ga me erop focussen.

      Overigens, in het nu leven en in het nu zijn en bijvoorbeeld liefde te ervaren is soms moeilijk. Ik leef ook sterk in het heden. Dit is voor mij zegen alswel vloek, want wat ik beleef en voel dat ben ik ook honderd procent. Heel soms ervaar ik liefde en dan ben ik liefde. Misschien is dat een tip van de sluier Robert, je weet als je echt volledig in het nu bent, dan ben je de ervaring of de beleving zelf en op dat moment ook niets anders.

      De schaduwzijde van leven in het nu is dat ook als ik vaak leegte en zinloosheid ervaar dan ben ik die zinloosheid ook en niets anders.

      Veel liefde en geluk toegewenst van mij,

      Jan

Geef een reactie

