Gedenken

Ik brand dit kaarsje ter gedenking van mijn vorige leven. In dit aardse bestaan kun je verschillende levens leven en je kunt ook sterven. Ik gedenk wat gestorven is en weg gegaan en vergaan. Verloren vrienden, verloren liefde, de basis van constant geluk en vruchtbaar bewustzijn, de kracht die nu weg lijkt om alles aan te kunnen in je leven. Afscheid nemen van en gedenken gaat samen op. Gedenk de goede tijden. Gedenk de kracht van weleer. Ik gedenk mijn vele momenten waarin ik mijn hogere zelf mocht ervaren. Ik erken hierin het heden dat mij soms iets waardevols geeft en kleine zegeningen die ik beleef, maar ook de schaarsheid van de basis die ik ervaar. De basis in mezelf is niet stevig te noemen en geluk is ook niet meer de weg. Geluk is een lichtpuntje waarin ik soms ben en vaker niet. Ik bezit wel een levensvisie ook al is die niet optimistisch of bemoedigend. Ik voel en leef mijn realiteit. Ik weet nu hoe het zit.

Over JH

Being a mystery to me and to others. It is nice.. to be me.. to know you. x
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

6 reacties op Gedenken

  1. Mollie zegt:

    Hoi Jan,

    Mooie logs schrijf je en sommige dingen zijn echt herkenbaar (vind Paul ook)
    Wat ikzelf lastig vind is om mijzelf te verenigen met het leven hier op aarde.
    Alhoewel het op momenten echt wel lukt.

    Lieve groet;
    Mollie

    • zipp12 zegt:

      Heyyy Mollie,

      Fijn dat je langs komt en dat je het mooi vind van wat ik schrijf en doe hier op dit plekje op het grote net. Dank je wel.

      Als jij zegt dat je het lastig vind om je te verenigen met het leven hier op aarde dan komen er wat vragen in mij op en wat gedachten.

      Ik ben zelf in mijn ervaren en zijn een levende brok materie die steeds weer verandert en van moment naar moment beweegt. Ik ontdek door de vele “onzin” soms momenten van “zin”. Ken jij dat? ( Ik heb ook wel iets met het begrip “sleur”.)

      Je verenigen met wie en wat je bent. Daar gaat het denk ik ook om. Wat ben je? Wie ben je? Waar ga je voor? Wat is je zin? Wat geeft je zin? Leef jij ook van het nu tot het nu? Soms levende in een gevangenis van materie en soms even verheffing beleven. Boven jezelf uit stijgen misschien? Dat kan. Ik heb dat bij mooie en trance opwekkende muziek of bij een fijne ontmoeting met een lief mens. Ik heb het soms als ik met mijn neefjes speel en als ik mijn nichtje zie lachen. Het zijn momenten van zin. Ervaar jij zin?

      En toch kun je soms ondanks de kleine of intense momenten zeer lange ervaringen hebben van dat het niet goed zit. Iets in jezelf. En dat heeft dan even niets meer te maken met de zinvolle kleine momenten. Dat is misschien wel een gemis van iets dat niet van jezelf bezit. Of misschien beleef je het soms wel. Een soort wat ik noem “innerlijk welbevinden” dat de basis is voor je leven. Een soort constant gevoel dat het goed zit. Dat je jezelf genoeg bent. Het gevoel dat je met jezelf kunt leven en door een deur kunt.

      Voor mij heeft het volhouden van het leven gelegen in een doel en een wens die uit mij voortkwam. Heb jij een doel of een wens of doelen en wensen die je nog uit wilt laten komen? Want als dat zo is kun je leven van doel naar doel, van wens naar wens. De moeite blijft nog steeds, maar als je weer het gevoel hebt dat je naar een doel beweegt dan is de tijd dat je geduld moet hebben of moet afwachten wel weer zinvol of belangrijk.

      Je vereniging met je leven is denk ik en voel ik, jezelf omarmen en je gevoelens en je gedachten en je hele wezen. Dat is niet altijd leuk en prettig vind ik zelf. Soms moet je het in je eentje doen en soms samen met een vriend, een familielid of een geliefde of soms met een andere levensvorm(!). Er zijn ervaar ik tijden van leegte en alleen zijn en die duren dan weer vrij lang.

      Deze gedachten die ik nu deel met jou zijn wel weer zinvol. Zo ervaar ik dat. Ik wil graag delen. Dat is een wens van mij. Niet alleen te staan. Niet geïsoleerd te zijn. Wel soms eenzaam mijn leven levende maar af en toe delen. Met jou dus nu.

      Ik vind dit soort dingen wel kostbaar.

      Voor nu stop ik met schrijven. Ik moet zo slapen. Het is al weer laat.

      Veel liefs van mij en doe maar ook lieve groetjes aan Paul. En natuurlijk een kusje op de neuzen van Isa en van Tally!

      • Mollie zegt:

        Leeuwenhart,
        Je hebt ’t mooi verwoord, mijn doel momenteel is ook het delen, geven en ontvangen (ayni noemen ze dat in het shamanisme; ofwel wederkerigheid). Dat het stroomt, dat ik vertrouwen voel en die ander ook.
        Nu ik je antwoord lees, voel ik weer hoe het was om die wederkerigheid met jou te beleven. De herkenning te voelen en kunstigheden uit te wisselen.
        Hoe dan ook; je zet jezelf neer door stukken te schrijven en andere uitingen te doen van wie jij bent en hoe je je voelt.
        Volgens mij is dat een van de belangrijkste dingen die je kunt doen als kunstenaar.
        Je bent bijzonder.

        Lieve groet;
        Mollie

  2. zipp12 zegt:

    Mollie,

    Ik sta met m’n mond vol tanden. Wat moet ik zeggen? Wat je zegt raakt me diep. Gevoelens komen weer naar boven en ik voel me blij dat we dit met elkaar mogen delen. “Delen, geven en ontvangen, dat het stroomt… Heel mooi klinkt dat. Mollie, je woorden doen me innerlijk gloeien. Ik voel me erkend en herkend door jou. Dit doet veel met me al kan ik de woorden nauwelijks omschrijven voor wat dat is. Je noemde me bij mijn ware naam die jij alleen kent. Ik voel stil geluk. Ik wil je eigenlijk meteen iets terug geven. Als dat kan en mag van je. Ik heb zoals je misschien al hebt gezien jouw mooie fotosite 2nature als link op mijn pagina staan. Ik kijk vaak naar je foto’s en ik vind ze soms onwerelds van schoonheid. Dat mag je wel weten. Ik vind dat jij een intuïtieve begaafde vrouw bent en dit in beeld weet te krijgen door je foto’s. ( Maak je ook nog wel eens schilderijen Mollie? ) Ik ben blij dat ik “ayni” met je mag ervaren. NU en vroeger.

    Ik vertrouw je.

    Lieve groet van Leeuwenhart

  3. Elohim zegt:

    Ik heb wel eens een plant bekeken onder een microscoop.
    Zo wonderlijk wat je zien kan.
    Het lijkt op een patroon dat zich herhaalt op/in verschillende dimensies/afmetingen.
    Het herinnert mij aan het leven.
    Een patroon dat zich herhaalt maar dan in zo veel verschillende dimensies dat er toch weer een uniek patroon ontstaat.
    Dit hele wonderlijke mooie, wat te zien is in zoiets simpel als een bloem is in feite een blauwdruk van het wonderlijke leven.
    Waar de cyclus van geboorte, groei, verval en wedergeboorte zich manifesteren in evenals zoveel verschillende dimensies.
    Dit natuurkundig principe dat zich veelal nog niet laat doorgronden, kunnen we doch in zoveel dimensies terug vinden.
    Zoals in een in materiële dimensie van een gedachte, een verw-(achting) een ervaring.
    Zoals die van vruchtbaar bewustzijn, Kracht, vrienden, lichtpuntjes, geluk, zegeningen, momenten waarin ik mijn hogere zelf mocht ervaren. Ik erken hierin het heden en al zulke verwachtingen en intense ervaringen waarin we kunnen mogen zijn, zijn ook betrekkelijk relatief.
    Wanneer men zich in zulke momenten bevindt, deze bemind en daar zo in op kan gaan dat men even leeft in de waan niet zonder dat zinvol te kunnen bestaan.
    Edoch, wanneer men uit dergelijke momenten komt, kan het ook niet anders zijn dat men de leegte na dergelijke intense volheid ervaren zal.
    De verwachting dat dergelijke ervaringen eeuwig zijn zal is gestorven!
    Dit is dus een andere dimensie van het concept dood.
    maar is daarom onlosmakelijk deel van de levens cyclus, net als reïncarnatie, zal na het sterven van het moment er ook een hiernamaals zijn, van een nieuw moment, een ander moment.
    En daarom verdient ieder moment het om bewust te worden ervaren en vervolgens te mogen worden herdacht, te worden geacht, te worden ge-eerd.
    En wensen dat we al die wonderbaarlijke momenten voor eeuwig mogen Gedenken.

    Elohim.

Geef een reactie

