Nihilisme

Het is gek. Mijn levensmoeheid zie ik nu als een vorm van leven in nihilisme. Nihilistisch leven is zien of ervaren dat het leven geen inhoud heeft of dat alles zinloos is en doelloos. Ik voel dat ik vanuit de zwarte nacht een lichtpuntje heb bereikt. Een miniscuul wit vlekje. Een vriend van me toonde mij het bekende Yinyang teken en ik legde mijn toestand als volgt uit na aanleiding van dat mooie symbool.

Ik bevind mij nu op dit moment binnen in het witte rondje binnen het zwarte Yang. Vaak zit ik wel in het zwarte gebied maar het verblijf in het witte rondje geeft me levensmoed en soms zin en betekenis en vreugde. Veel zwart omgeeft mijn witte gebied, want al dat zwarte is het nihilisme. Dat wat levensmoeheid schenkt en brengt. Ik word omgeven door zinloosheid en leegte. Ook mijn verdriet van wat ik allemaal verloren ben en mijn rouw en vertwijfeling en het besef dat alles betrekkelijk is en daarom geen zin in zich heeft liggen besloten in het grote zwarte Yang. Ik wissel veel en snel van omgrensde witte rondje naar het grote zwarte. Dit gebeurd dagelijks op vele momenten. Soms ga ik even op in de ervaring van een leuk contact of een leuke gebeurtenis en dan vergaat het moment en ervaar ik zwartheid. Dit is voor mij hoe het leven gaat. Dit is mijn levensbesef.

Over JH

Being a mystery to me and to others. It is nice.. to be me.. to know you. x
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Nihilisme

  1. Elohim zegt:

    Zoals je ziet, vanuit het perspectief van het witte rondje in de Yang, omgeven door duisternis.
    Edoch, das toch betrekkelijk relatief, louter doordat je de horizon beperkt tot het zwarte gebied, mist gij het even grote witte, levens vreugdevolle vlak te zien.
    Het gegeven dat gij dat witte vlak niet ziet is geen zins een reden om aan te nemen dat wat men niet ziet daarom dus ook niet bestaat.
    Daarom kan een geloof in een religie ons helpen om boven uit de zichtbare kaders uit te stijgen, door hoop en vertrouwen te mogen koesteren in dat ook al zien we het op het moment niet, dat daarom dus niet wil zeggen dat het er daarom ook niet is en door er blind op te mogen vertrouwen dat het goede er is, stellen wij onszelf in staat om boven ons beperkte zicht-vermogen uit te stijgen en stellen wij onszelf zo open voor nieuwe mogelijkheden die tot zover als buiten ons bereikbaarheid’s vermogen leken te zijn.
    Tao leert ons dat elk aspect van het leven en zo ook de duisternis en de lusteloosheid of leven’s-zin, een tegenhanger kent.
    En religie leert ons dat; inspiratie, verbeeldingskracht en vertrouwen ons in staat kunnen stellen bruggen te bouwen die voorheen onvoorstelbaar leken te zijn.
    Zij vormen de bron van onze scheppende kracht.
    Deze is dus ook onlosmakelijk verbonden met het nihilisme.
    😉

    Elohim.

Geef een reactie

