Zelf wording?

Wat ben ik? Zonder de ander of de anderen? Wat vind ik in mezelf? Misschien een reden om te zijn, te bestaan of om richting te vinden waar het heen moet? Om jezelf te bepalen. Te luisteren naar je diepste wezen. Je gevoel en wat je al niet bent. Ik zoek tegenwoordig het bijna altijd buiten mij om. Ik voel dat ik al heel veel in mij zelf heb gevonden binnen de negen jaar dat ik zelfbewust leef. Ik voel en ervaar mezelf als de vlees geworden reden tot bestaan. Tja. Ik besta en ik ben. Wat is zelf wording anders dan in jezelf groeien. In jezelf zijn. Dat is misschien wel een begin. Jezelf zoeken en vinden. Jezelf verstaan. Dat kunnen redenen en motieven zijn van je levenszoektocht. Jezelf worden vormt dan het hoofdzakelijke proces. Ik, persoonlijk, heb mezelf gevonden in december 2002. Sindsdien ervaar ik mezelf bewust onbewust en ook wel onbewust bewust. De grote duistere tijd (voor dit uiteindelijke zelfverwerkelijkingsproces) dat je mijn “jeugd” zou kunnen noemen kan ik omschrijven als een tijd waarin ik geen zelfreflectie kende en weinig tot geen zelfbewustzijn. Ik leefde toen als het ware op de “waakvlam”. Pas jaren later in mijn leven ben ik voluit gaan “branden”. Mijn jonge jaren kenmerkten zich tot het gemis aan instincten of richtingsgevende gevoelens. Ik leerde weinig van de ervaringen die ik in die tijd op deed. Vanaf december 2002 is alles plotsklaps verandert. Door een ingrijpende “crisis” veranderde mijn ganse leven. Ik werd gevoelig voor mijn omgeving en ik begon zeer actief te existeren. Ik beleefde en ervoer voor het eerst op een zeer bewuste wijze. Ik leerde te voelen en te zien en opmerkzaam te zijn en helder van geest en van zinnen. Ik begon mezelf innerlijk te ontwikkelen. Nu, anno vandaag, in 2011, kom ik op het punt dat ik de behoefte en de beweging ervaar van mezelf uit naar wat mij omgeeft. Dat wat een relatie met mij wil aangaan. Ik wil me graag relateren tot wat of wie buiten mij is. Ik ervaar mijn “ik zijn” als een “leegte” die gevuld wil worden. Ik zoek ( en vind) vervulling in het ervaren, in het levensspel van geven en ontvangen. Ik zoek en ik vind en wordt geconfronteerd met mijzelf in relatie tot wat zich aan mij relateert. Ik vind buiten mij. Ik ervaar afstand en nabijheid. Ik ervaar rijkdom en armoede. Ik ervaar “samen zijn” en “alleen zijn”. Ik ervaar “warmte” en “koelte”. Ik ervaar “zwijgen” en “spreken”. Soms ervaar ik de grenzen van mijn kunnen. Dan houdt het op. En vaak wordt ik verrast. Wat is het leven zonder dit te ervaren wat ik doe? Ik maak veel mee. In mij en buiten om. Ik ken vaak stemmingswisselingen en verschillende gemoedstoestanden. Wat is het leven ook zonder de twee grootheden: “liefde” en “lijden”? Deze houden het leven gaande en ze houden me scherp en in contact met de realiteit. Zonder deze twee wezenlijkheden is er geen mensenleven. Verder rest mij nog te vragen: “Wat verwacht ik? Wat wens ik? wat verlang ik? Wat hoop ik?” Ik kies voor het leven. Dit leven. Mijn leven. Ik kies voor eventuele pijn, onzekerheid, verwachtingen, onrust, tijdelijke vrede, innerlijke conflicten, ect. Ik kies. Ik heb geen spijt van mijn keuze kan ik nu al zeggen. Het leven is goed voor me geweest tot nu toe. Soms hard en confronterend, dan wel vol liefde en genegenheid. Wat wil ik ( nog) ontdekken in mijn leven? Heb ik “zielswensen”? Heb ik “zielsverlangens” die om te zetten zijn in het mogelijke. En welke “zielsverlangens” zijn al vervuld? Je hier van bewust te worden kan je gelukkig maken. En nog een vraag die ik me soms stel is: ” In hoe verre wil ik en heb ik invloed op mijn levenspad? De tijd zal het leren. Wat zal blijven, blijft, en wat gaat, dat gaat. Ik zelf ben de constante factor binnen de veranderlijkheid van het leven en het bestaan. Ik zelf. Maar ja, wat ben ik zonder een ruimte waarin ik mij bevind. Bevind ik mij in een bos of een stad of op een strand? Het maakt uit waar ik ben. Wat ben ik zonder het eten wat ik eet? Wat ben ik zonder contact? Menselijk contact of ja, welk contact dan ook? Met dier of plant. En wat ben ik zonder de liefde die ik voel? Hoe moet ik die uiten als er niemand is om te delen? Als ik alleen ben met slechts een spiegel aan de wand en een muur om mee te praten? Ik zoek degene buiten mij om die wil ontvangen. Dan geef ik met heel mijn hart en mijn wezen. Wat is het leven zonder een ander?

Over JH

Being a mystery to me and to others. It is nice.. to be me.. to know you. x
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

