More about birds and humans…

 

Vrij zijn we niet,

wij, mensen.

De vogels zijn vrij.

Wij zijn nogal “veeleisend”.

De vogels hebben

weinig nodig

om gelukkig te zijn.

Menselijke vrijheid

is vanuit vogelperspectief gezien

een illusie.

De mens heeft veel nodig om te kunnen leven

en te bestaan.

Veel materie.

Vogels hebben

zichzelf

en de wind.

Als zij verder willen

vliegen zij op

en gaan verder.

Mensen zijn “complicated”.

Alles is moeilijk aan de mens.

Veel is onmogelijk van

wat een mens wil en wenst.

Heel hun leven lang

zijn mensen op zoek naar

zichzelf en naar

vrijheid om te zijn.

Vogels hebben zichzelf al

en vinden zichzelf

in hun vlucht.

Vliegen is existeren

voor de vogels.

De vogel bezit

een vrijheid

waar de mens van droomt.

Te zweven waar en wanneer hij wil.

De mens mist iets.

En zoekt iets.

De mens heeft geen vrijheid.

De mens gaat banden aan.

Levensbanden.

Hij verbind zich.

Een mens hecht zich.

Een vogel laat vlug los.

Een vogel lijkt niet gebonden

aan een bepaalde plek.

De vogel hecht niet

aan

overtuiging, waarheid of waan.

Mensen zijn gevangenen van hun denkkaders

en hun gedrevenheid en drijvende gevoelens.

De vogel is vrij.

Daarom kijk ik graag

naar de vogels

in de lucht.

Een beetje jaloers

ben ik wel.

Het is moeilijk

voor mij

om mijn grenzen te accepteren

en voorbij mijn beperkingen te kijken.

Ik voel mijn onmacht.

Vogels hebben de kracht in zich

om direct

hun energie

in daden om te zetten.

Hun daad is vliegen

en voor sommige vogels

is het toppunt van hun vlucht.

Het zwermen

en het samen vliegen

met vele andere vogels.

Ingewikkelde patronen

vliegen ze dan.

Samen.

De kunst van het zwermen

is het summum

van de kunst der vogels.

Het is hun kunst en het verheft

hen tot hoge hoogte.

Dit is voor de mens telkens weer wonderlijk

om te zien.

Vogels staan dus voor vrijheid

zoals mensen

staan voor gebondenheid.

Zelfs al vliegen mensen

in vliegtuigen

of raketten.

Echte vrijheid

kennen zij niet.

Hun lichaam en hun wezen zijn niet vrij.

Mensen worden geleidt

door hun ratio of door hun gevoel,

maar zij kennen niet de vrijheid waar zij zelf

van overtuigd zijn.

Vrijheid is een droom.

Voor de mensen is het een schoon ideaal.

Misschien..

worden mensen gedreven

en bepaald

door krachten die

groter zijn dan hen zelf.

Mensen worden bepaald.

En toch heeft ieder mens

een “herinnering” of een innerlijke wens

om vrij te zijn.

Misschien is dit wel de mogelijkheid tot zelfverwerkelijking

die een mens in zich zou kunnen hebben.

Misschien is dat een menselijke vorm van vrijheid.

Mensen zijn gen vogels

en vogels zijn geen mensen.

Ik eer

de meest vrije wezens

op deze planeet.

Ik eer ook de meest

zwoegende levensvorm

die ik ken.

Het wezen dat het verst leeft

van zijn levenskern.

Dat vervreemd

is van zichzelf.

Soms eenheid ervaart.

Soms.

De vogels zijn engelen.

Mensen zijn gevallen engelen.

Vandaar dat zij

in hun

diepste kern

vrij willen zijn en misschien

is er wel een sprank vrijheid

in hen.

Of er ooit

een menselijk wezen

heeft bestaan

die waarlijk

vrij was

durf ik niet te zeggen.

Droom je dromen,

mens lief.

Leef je leven.

Wees jezelf.

Word jezelf.

Misschien is

menselijke vrijheid

niets anders

dan jezelf

te kunnen

zijn

en erkend te worden

door andere mensen.

Misschien is dat het.

Misschien..

 

 

 

 

Over JH

Being a mystery to me and to others. It is nice.. to be me.. to know you. x
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

