Wat van mij is, wat mij is.

Ik zou niet weten waar het beter is dan hier.

Ik zou niet weten met wie ik van leven wil ruilen.

Mijn leed is mijn leed.

Mijn geluk is mijn geluk.

Mijn liefde is mijn liefde.

Ik wil niet iets anders dan dit.

Waarom zou ik iets anders willen?

Met wie kan ik mij vergelijken?

Met niemand.

Helemaal niemand.

Er is niemand zoals ik.

Ik ben alleen op deze wereld.

Ik ben mijn leven en mijn lot.

Ik en niemand anders.

Dit is mijn vloek en mijn zegen.

Niemand kan mij verlossen

van mijn pijn.

Ik moet alles dragen.

Zo hoort het te zijn.

Op dit levensniveau zwijgen alle stemmen

rondom mij.

Meningen en zienswijzen schieten tekort

om te vertellen wat en wie ik ben.

Op mijn individuele weg

telt geen andere mening

dan de mijne.

“Ik ben de weg, de waarheid en het leven”.

Ik ben alleen met mijn ziel en zijn.

Dit is benauwend. Dit voelt eenzaam.

Ik voel en ik denk en ik smacht.

Ik leef op het scherpst van de snede.

Sommigen zeggen dat ik te zwaar denk.

Dat ik “drama” schop.

Ik geef mezelf en andere individuen

de zwaarte en het gewicht dat zij “verdienen”.

Ik relativeer niet.

Ik bagatelliseer niet.

Ik ridiculisser ook niet.

Ik weet diep van binnen wat van waarde is.

Ik voel en ken de context van mijn spreken

en voelen en denken

van binnen uit.

Ik ben realistisch.

Veel mensen begrijpen mij niet.

Enkelen wel.

Soms voel ik mij erkend door een ander mens.

Soms niet.

Wat is mijn liefde waard?

Ik weeg alles wat ik ervaar op een gouden weegschaaltje.

Ik weeg de zielen om mij heen.

Ik bepaal zelf geen waarde.

Ik zie en ik voel en ik ervaar

waarde.

Wie is mijn liefde waard? Wie, mijn vriendschap? Wie wil mij? Wie wil ik?

Wie ziet mijn passie?

Een enkeling.

Ik erken de intrinsieke waarde van degene die met mij omgaat.

Ik erken de “ware” individualiteit

in de mensen die ik mag kennen.

“Ware” individualiteit hangt samen met het existentiele feit

dat het individu

onvervangbaar is.

Dit verklaart voor mij tevens mijn verdriet

en troosteloosheid

bij een verlies

( in welke vorm dan ook)

van een dierbare.

Een individu is een wereld op zich.

Wat zeg ik?

Een universum!

Ik sta stil bij wat ik allemaal zeg en vind.

Ik spreek en dit geeft waarde aan mijn leven

om alles binnen de juiste context te zien en te ervaren.

De ene keer rustig en kabbelend, dan weer intens.

Diep in mij

weet ik.

En dat geldt ( wellicht) ook voor jou.

Diep van binnen

weet jij ook.

Dit is een troost.

Dit is een zekerheid.

Ik benader de mens zeker niet lichtzinnig.

Ik ben liever te “zwaar” dan te “licht”.

Ik stel belang in de individuele mens.

Een mens waarlijk te ontmoeten.

Dat wil ik.

Wat echt is en

wat schoon is

en wat goed is.

Dat vind ik en vond ik en zal ik vinden.

Nu, straks of in een andere tijd.

Ik laat mezelf verrassen door de grillen

en de nukken van het leven.

Ik zie wel..

Over JH

Being a mystery to me and to others. It is nice.. to be me.. to know you. x
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Wat van mij is, wat mij is.

  1. spinselaar zegt:

    Je moet het met jezelf doen, dat is zeker. “De ondraaglijke lichtheid van het bestaan”, die prachtige titel schoot mij te binnen, toen ik las dat je het liever te zwaar, dan te licht opvat. Het is niet altlijd gemakkelijk, de dingen op het juiste gewicht te beoordelen, maar ik heb het liefst geen hoofdbrekens, als me dat lukt. Ik zie de lentezon buiten en neem een kop koffie.
    Mooi verwoord weer, dit bericht.
    groeten van Spinselaar

  2. spinselaar zegt:

    Mooi plaatje ook bij de tekst. Allemaal koelblauwe sombere gezichten en dan één zo’n smily.
    Ik volg jou ook Leeuwenhart

Geef een reactie

